Cartea aceasta, de o mare bogatie informationala, reprezinta o calatorie de cunoastere a felului in care creierul uman isi dezvolta sofisticatele mecanisme de invatare inca dinainte de nastere, un proces care continua de altfel pe tot parcursul vietii adulte.
Stanislas Dehaene, unul dintre expertii mondiali de prim rang in neurostiinte, isi dedica bogata experienta de cercetator multidisciplinar studiului unui concept despre care toti credem ca stim destul de multe: invatarea. Inca de la bun inceput, Dehaene ne arata ca notiunea de invatare este tributara unei cunoasteri inexacte, pornind chiar de la ideea larg raspandita ca creierul unui bebelus este un fel de spatiu virgin, o tabula rasa, in care influenta mediului inconjurator va modela evolutia sa dupa nastere. Nicidecum, sustine expertul francez, bebelusii sunt, de fapt, niste mici experti in chestiuni de fizica, probabilitati si intuitii psihologice. Creierul unui nou ?nascut are deja capacitatea de a evalua mediul inconjurator, de a face deductii in primele luni de viata, de a cerceta si de a intelege complicatele procese fizice si psihologice ale realitatii.
Care este importanta unei astfel de descoperiri? Printre altele, faptul ca invatarea, acest complex proces prin care creierul elaboreaza modele ale lumii exterioare, cuprinde arii despre care avem mai degraba prejudecati decat certitudini stiintifice. Descoperirile sale sunt derivate dintr-o sustinuta cercetare de laborator, prin tehnici imagistice de ultima generatie in neurostiinte, prin conectarea si oglindirea modelelor computationale prin care algoritmii matematici cunosc lumea la functionarea proceselor din creierul uman, prin experimente psihologice riguroase.
Autor laureat al The Brain Prize The Brain Prize in 2014, „pentru cercetarile de pionierat privind mecanismele cerebrale superioare care stau la baza unor functii umane atat de complexe precum alfabetizarea, calculul, comportamentul motivat si cognitia sociala“